Allegoria
2023. 11. 11 - 12. 17
아트스페이스 호화는 11월 11일부터 12월 17일까지 세 번째 소장품전 《Act 3. Allegoria-보이는 것과 보이지 않는 것》을 개최한다. 본 전시는 호반문화재단의 다양한 컬렉션을 선보이는 전시로, 인물, 풍경, 행위 등 대상의 본질을 재해석해 각각의 조형 언어로 변주하여 다층적 의미를 담은 회화 작품들로 구성되어 있다. 본 전시에서는 Caroline Walker, Derek Fordjour, Ding Yi, Friedrich Kunath, George Condo, Hilary Pecis, Jason Fox, Mel Bochner, Rashid Johnson, Sterling Ruby, 문창배, 허보리, 홍성준 총 13인의 작품 15점을 만나 볼 수 있다.
이번 전시에서는 2000년대 이후 포스트 모더니즘 회화가 주로 소개된다. 특히, 자연과 풍경을 단순히 소재적 관점에서 재현한 작품들이 아닌, 작가만의 새로운 이미지적 지각으로 재접근해 주관적인 사유와 메시지를 더한 작품들을 중심으로 구성되었다. 프레드릭 쿠나스(Friderich Kunath)의 <Wake Up and Dream>은 서정적인 풍경 위 곳곳에 동물, 만화 캐릭터, 텍스트를 삽입하여 새로운 이미지적 서사를 부여하는 동시에 기다림, 불안 등 인간의 감정에 대한 작가의 고민과 생각을 재치 있게 풀어냈다. 작가의 시선에서 일상적인 풍경의 틀을 해체하고, 바라보는 시점을 자체를 주목한 작품도 있다. 밝고 경쾌한 느낌의 미국 남부 풍경을 포착해 다채로운 색감과 기하학적 패턴으로 치환해 특정 오브제를 배치하는 힐러리 페시스(Hilary Pecis)는 <Courtyard>를 통해서 풍경에 담긴 개개인의 기억과 정체성을 은유적으로 표현했다.
또한, 작가의 사고나 개념을 설명하는 수단으로 특정 패턴의 모티브나 언어를 회화적 형식에 접목시킨 작품들도 선보인다. 미국의 대표적인 개념미술가 멜 보크너(Mel Bochner)는 <HA HA HA>를 통해 반복적인 형식의 의성어 텍스트를 회화적 형식과 중첩해 텍스트의 의미가 아닌 조형의 대상으로 화면 속에 표현했다. 사회, 정치에 관한 작가 내면의 심상과 생각을 담아내는 매개체인 십자 무늬의 나열을 통해 추상표현주의로 다각적인 담론을 나누는 딩 이(Ding Yi)는 <Appearances of Crosses>는 캔버스에 그 과정을 구현한다. 이외에도 인간의 이미지를 차용해 표현한 작품들도 선보여진다. 시시각각 변하는 인간의 복합적인 내면과 감정을 다면적으로 해석해, 왜곡되고 해체된 인물의 초상을 표현한 조지 콘도(George Condo)의 <French Maid with Red Hair>, 모더니즘과 신화적 상징에서 영감을 받은 자기 투사적인 상상의 존재들로 작가 내면의 감정과 심상을 화면에 가득 메워 표현한 제이슨 폭스(Jason Fox)의 <Back Yard>와 <Death Live in Concert>, 판지, 신문 및 안료를 사용해 콜라주 기법을 매체로 다채로운 표면의 질감과 역동적인 피사체의 행위로 화면 속 충돌을 만들어 다층적 감정을 그려낸 데렉 포져(Derek Fordjour)의 <Single Pivot Turn>은 관람자의 상상력을 자극하고 작품 속 내포하는 의미를 유추하게 한다.
전시명 ‘알레고리아’(Allegoria)는 다른(allos)과 말하기(agoreuo)라는 단어가 합성되어 ‘다르게 말하기’를 뜻하는 그리스어이다. 즉, 본래의 뜻을 직접 드러내기보다는 비틀어 말하고, 암시하면서 또 다른 의미를 드러내는 것이다. 이번 전시에 구성된 작품들은 공통적으로 작품에서 작가의 경험을 파편화해 여러 요소를 수사적 장치로 사용해 표면상 시각적 이미지로 표현하고, 이면적으로는 인간 내면과 사회, 문화적 현실에 관한 다중적인 메시지를 내포하고 있다. 이는 작가의 시점에서 재해석된 인물, 행위, 풍경, 모티브 등을 통해 추상적인 개념을 작품 속에 은닉하여 작가만의 조형 언어로 화면 속에 새롭게 드러낸다고 볼 수 있다.
본 전시 《Act 3 Allegoria-보이는 것과 보이지 않는 것》의 기획 의도는 작가가 작품을 통해 일련의 형상과 실재적 형태로 단순히 그를 대변하는 이미지적 기능을 넘어서, 각자의 해석을 통해 다르게 말해왔던 것처럼 우리가 기존에 보았던 고정관념으로부터 탈피해 보이지 않는 의미들을 다시금 발견할 특별한 기회를 선사하고자 한다. 동시에 관람객들 스스로가 작품 표면에 드러나는 시각적 서사를 포착할 뿐만 아니라, 이면에 내재한 다층적인 사유와 의미를 본질적으로 확장하는 새로운 자각의 통로가 되길 바란다.
Art Space Hohwa will hold its third collection exhibition, 《Act 3. Allegoria - The Visible and the Invisible》, from November 11 to December 17. This exhibition showcases various collections from the Hoban Cultural Foundation, presenting paintings that reinterpret the essence of subjects such as figures, landscapes, and actions into layered meanings through different forms of artistic expression. The exhibition features a total of 15 pieces by 13 artists including Caroline Walker, Derek Fordjour, Ding Yi, Friedrich Kunath, George Condo, Hilary Pecis, Jason Fox, Mel Bochner, Rashid Johnson, Sterling Ruby, Moon Chang-bae, Hur Boree, and Hong Seong-joon.
In the 《Act 3. Allegoria - The Visible and the Invisible》, postmodernist paintings since the 2000s are primarily introduced. Especially, the works are not simply reproductions of nature and landscapes as subjects, but are centered around the artist's new imaginative perception, adding subjective thoughts and messages. Friderich Kunath's <Wake Up and Dream> inserts animals, cartoon characters, and text throughout the poetic landscape, providing a new imaginative narrative while cleverly expressing the artist's concerns and thoughts about human emotions such as waiting and anxiety. Meanwhile, there are works that dismantle the framework of everyday landscapes from the artist's perspective, focusing on the very act of observation. Capturing the bright and cheerful ambiance of the American South landscape, Hilary Pecis replaces it with a variety of colors and geometric patterns, placing specific objects in her piece <Courtyard> to metaphorically express the individual memories and identities embedded in the landscape.
Furthermore, the exhibition also presents works that incorporate specific patterns or language motifs as a means to explain the artist's thinking or concepts within the pictorial form. Mel Bochner, a prominent American conceptual artist, overlaps onomatopoeic texts of repetitive forms with pictorial formats in <HA HA HA>, expressing the meaning of the text not as words but as subjects of form on the canvas. Ding Yi, who serves as a medium for expressing the artist's inner visions and thoughts on society and politics, engages in multidimensional discourse through the arrangement of crosses in his work <Appearances of Crosses>, manifesting this process on the canvas through abstract expressionism.
In addition, the exhibition also showcases works that borrow from the image of the human being for expression. George Condo's <French Maid with Red Hair> portrays distorted and deconstructed portraits of figures, interpreting the complex inner world and emotions of ever-changing human beings from multiple perspectives. Jason Fox's <Back Yard> and <Death Live in Concert> fill the canvas with self-projected emotional and visionary beings inspired by modernism and mythical symbols. Using cardboard, newspapers, and pigments in collage techniques, Derek Fordjour's <Single Pivot Turn> creates a collision within the canvas through the dynamic actions of the multifaceted texture and subjects, depicting layered emotions and stimulating the viewer's imagination to infer the meanings embedded within the artwork.
The exhibition title, “Allegoria” is a composite word derived from the Greek words “allos” (different) and “agoreuo” (to speak), meaning “speaking differently.” In other words, it implies not directly revealing the original meaning but rather twisting and implying while revealing another meaning. The works that constitute this exhibition share a common fragmentation of the artist's experiences. Through this, various elements are used as narrative devices to visually express on the surface, while harboring multiple messages about the human psyche and societal and cultural realities beneath the surface. This can be seen as concealing abstract concepts within the artwork through the reinterpretation of figures, actions, landscapes, motifs, etc., from the artist's perspective, and revealing them anew within the canvas through the artist's unique formal language.
The curatorial intent of the exhibition 《Act 3. Allegoria - The Visible and the Invisible》 aims to provide a special opportunity to transcend conventional fixed notions and rediscover invisible meanings, just as the artists have previously spoken differently through a series of forms and concrete shapes in their works, going beyond the mere representational function of images. Simultaneously, the exhibition intends for viewers not only to capture the visual narratives that surface in the artwork but also to become new avenues for inherently expanding the multilayered reasoning and meanings concealed beneath, thus hoping for a newfound awareness to emerge fundamentally.