Frame: 대지의 모든 테두리
- 2024 -
From June 6 to July 20
- 2024 -
From June 6 to July 20
FRAME2021-YAN video installation, 4K, LG OLED display devices, 107.1×61.8cm, 2021
FRAME2021-SON video installation, 4K, LG OLED display devices, 98.9×171.9cm, 2021
FRAME2021-SAM video installation, 4K, LG OLED display devices, 107.1×61.8cm, 2021
FRAME2021-CHT video installation, 4K, LG OLED display devices, 97.6×171.2cm, 2021
FRAME2022-CHU video installation, 4K, LG OLED display devices, 107.1×61.8cm, m2022
2024. 06. 06 - 07. 20
아트스페이스 호화는 뉴미디어 아티스트 이석의 개인전 《FRAME: 대지의 모든 테두리》를 개최한다. 3D 매핑 테크닉과 함께 독창적인 실험 정신이 돋보이는 프로젝션 설치 작업 세계를 펼쳐온 이석은 2015년 이탈리아 로마 국립미술관에서 초청한 미디어 퍼포먼스를 시작으로, 예술뿐만 아니라 국제기구 캠페인, 공연, 패션, 공공 영역 등 다양한 범주을 넘나드는 전방위적 아티스트로 활동하고 있다.
본 전시에서는 작가가 오랫동안 주목해 왔던 자연, 환경, 기후에 관한 주제에서 한 층 나아가 자연과 인간의 유기적인 관계성과 그 안에서 충돌하는 실재적 감각의 상실에 대한 회의와 성찰의 사유를 조명한다.
그는 무한성(Infinity)을 근원으로 한 자연이라는 현상에 테두리(Frame)라는 유한한 한계를 설정해, 자연과 인간, 예술과 시대, 환경이 상충하며 교차하는 순간을 주목한다. 이석의 작품 세계의 전체를 관통하는 ‘테두리’라는 매개로 구현된 인공적인 요소인 빛과 디지털 기술은 자연의 정중앙을 가로지르며, 정교하게 가공된 초현실적 재현의 창으로 현실과 비현실의 영역을 침범한다.
이번 전시에서 공개된 신작 <Into the Frame>(2024)은 인터넷을 기반으로 모든 것이 네트워크로 연결된 초연결 시대에 대한 두려움과 함께 자연에 관한 감각 상실을 제3의 공간과 화면속에 구현했다. 한 세계에서 다른 세계로 나아가는 끊임없는 선들의 추상적 환영은 단순히 관람객의 시선을 사로잡는 스펙터클한 아름다움을 전달하는 것을 넘어 존재의 본질을 인지하는 방식을 변화시키는 색다른 경험의 기회를 제공한다. 이와 함께 선보이는 미디어 설치 작업<Bruised Flame>(2024) 은 불길에 타오르는 장작의 모습에서 떠오른 원초적인 감각을 재료 삼아, 힘차게 위로 뻗어 나갔다가 사그라짐을 반복하는 불의 형상을 프로젝션으로 재현해 소멸과 생성을 통한 자연과 인간의 공존적 관계에 대해 질문을 던진다.
그는 사진, 미디어, 설치 등 다양한 형식의 예술 매체로 변환하여 인간이 자연을 바라보는 시점과 인간이 자연에 미치는 영향에 대해 새로운 지각의 전환점을 만들어낸다. 결국 프레임을 통해 만들어진 자연 안팎의 시각적 경계는 하나의 플랫폼으로서 자연과 급변하는 현대 사회에서 맞이하는 혼란스러운 감각과 실재의 간극을 이질적으로 가시화한다. 자연을 바라보는 전통적인 관점에서 벗어나 관람하는 주체의 시점에서 작품을 내려다볼 수 있도록 한 의도적인 배치는 과거 우리 기억 속의 자연에 관한 공감각적 인상을 전복시키며, 궁극적으로 인간과 자연 사이의 역전된 구도를 대입해 볼 수 있도록 한다.
본 전시를 통해 필연적이자 역설적으로 상충되는 개념들 즉, 기술과 자연 그리고 인간과 예술의 영역이 맟닿아 우리가 잃어서는 안 되는 본질적 감각뿐만 아니라 환경적, 사회적 의제에 새로운 접근을 확장해 보기를 바란다.
Art Space Hohwa hosts a solo exhibition by new media artist Liseok titled <FRAME: All the Frames of the Earth[JS1] >. Known for his unique experimental spirit and 3D mapping techniques, Liseok has been showcasing a world of projection installation work. His career took off with a media performance at the National Gallery of Modern Art in Rome in 2015. Since then, he has been active as an all-encompassing artist, transcending various fields such as art, international organization campaigns, performances, fashion, and public domains.
In this exhibition, the artist delves further into themes of nature, environment, and climate, which have long been his focus, by highlighting the organic relationship between nature and humans and reflecting on the loss of real sensory perception that occurs within these interactions.
He establishes a finite boundary, or “frame,” around the infinite phenomenon of nature, focusing on the moments where nature and humans, art and era, and environment intersect and conflict. The artificial elements of light and digital technology, which serve as the medium of “frame” that permeates Liseok’s entire body of work, traverse the heart of nature, encroaching on the realms of reality and unreality through meticulously crafted, surreal representations.
His new artwork unveiled in this exhibition, Into the Frame (2024), captures the fear of the hyper-connected era where everything is linked through the internet, and the resultant sensory loss regarding nature, within a third space and on screen. The abstract illusions of endless lines transitioning from one world to another provide a unique experience that goes beyond merely captivating the viewer’s gaze with spectacular beauty, offering an opportunity to transform the way one perceives the essence of existence. Alongside this, the media installation Bruised Flame (2024) uses the primal sensation evoked by the image of burning logs as material. It reinterprets the shape of flames that vigorously rise and then fade away through projection, questioning the coexistential relationship between nature and humans through the cycle of creation and extinction.
By transforming his art into various forms such as photography, media, and installations, Liseok creates a new perceptual turning point regarding how humans view nature and the impact they have on it. The visual boundaries inside and outside the frame serve as a platform, uniquely visualizing the chaotic sensations and the gap between reality and perception in the rapidly changing modern society. His intentional arrangement, allowing the viewer to look down on the work from the perspective of the observer rather than from the traditional viewpoint of nature, subverts the synesthetic impressions of nature in our memories. Ultimately, this inversion of perspective invites reflection on the reversed relationship between humans and nature.
Through this exhibition, we hope to expand new approaches to essential sensory perceptions that we must not lose, as well as to environmental and social issues, by exploring the inevitably paradoxical and conflicting concepts of technology and nature, and the realms of humans and art. By bringing these areas into contact, the exhibition aims to illuminate these critical intersections.