The Web of Time


- 2023 -
From June 23rd to July 23rd

The Web of Time

시간의 그물


2023. 6. 23 - 7. 23 

 

아트스페이스 호화는 김병주의 개인전 《시간의 그물(The Web of Time)》을 개최한다. 김병주는 투시도법을 적용한 선 구조물을 반복하여 열린 건축 공간을 구성해오고 있다. 작가의 건축 조각은 구조를 만든다는 점에서 기본적으로 건축의 방법론을 따른다. 하지만, 단단한 덩어리가 아닌 선의 중첩을 통해 뚫린 공간을 만들기에 역설적으로 탈 구조적이기도 하다. 이번 전시 《시간의 그물(The Web of Time)》은 구축과 해체를 통해 다중구조의 혼란을 심미적으로 보여주는 김병주의 작품 세계 전반을 조명한다.


김병주의 작업에서 도드라지는 요소는 선(line)이다. 가느다란 선형이 겹겹이 얽혀 만들어낸 복잡한 미로의 모습은 성글게 꼰 직물 예술을 연상시킨다. 그리고 그것은 전시장의 조명을 만나 벽면에 광대한 거미줄과 같은 그림자를 드리우며, 무수한 선과 선이 뒤엉킨 환상적 장면을 연출한다. 그의 작업은 현실과 비현실의 경계적 공간 구축과 그로 인한 인식의 전환 문제에 대한 호기심에서 비롯되었다. 3차원의 건축물 형상을 2차원의 도면 이미지로 전환하며, 작가는 우리 삶과 가장 가까운 개념인 공간의 표피를 벌거 벗겨 섬세한 골조 구조체로 직조한다.

한편, 작가의 건축적 공간은 관람자의 몸과 눈이 이동함에 따라 다시금 새로운 국면을 맞이한다. 발걸음을 옮기면서 본 다중의 철선들은 때론 합일되고 때론 충돌하며 계속해서 새로운 풍경을 불러온다. 직전에 보았던 과거의 장면은 현재로, 곧 이어 펼쳐질 미래의 장면으로 전치된다. 즉, 보는 주체의 신체 움직임에 따라 출렁이며 고정화된 이미지와 시간을 갱신해 나가는 것이다. 작품과 관람객 사이를 관류하는 이러한 변화의 긴장감은 지금 이곳에 있다는 현재의 감각을 어지럽히며, 과거와 현재 그리고 미래의 시간을 유기적으로 엮어낸다.


이처럼, 김병주의 조각은 단순한 개체로서 존재하지 않는다. 빛과 움직이는 신체에 의해 역동적으로 변화하며 선율처럼 지속적으로 흐르는 영원의 시간을 담아낸다. 전시명 “시간의 그물”은 과거의 총체로 이뤄진 현재, 혹은 인식의 도합으로서의 현재 등 씨실과 날실처럼 짜여 있는 작품 내 시간관을 상징한다. 프랑스의 철학자 앙리 베르그송은 이와 같은 상호 침투 관계를 통해 만들어진 시간을 ‘지속’의 개념으로 설명한다. 그에 의하면 시간은 과학적으로 측정가능한 점적인 순간이 아니라, 개인의 체험에 의해 과거의 기억이 현재와 미래로 이어지는 주관적이고 연속적인 구조를 이룬다. 그리고 우리는 이러한 시간 안에서 물리적인 틀을 벗어나 자유로운 인식의 흐름을 경험할 수 있게 된다. 같은 맥락에서 김병주의 화면 역시 시간의 절대성에 의문을 제기하며, 그동안 구조해 온 시공의 개념 및 인식의 체계를 다시금 구성한다. 전시 《시간의 그물(The Web of Time)》은 한계가 정의되지 않는 그 초시공간의 여정으로 당신을 초대하고자 한다.

 

  

Art Space Hohwa will host Kim Byung-joo's solo exhibition "The Web of Time." Kim Byung-joo has been creating architectural spaces using the technique of perspective drawing. His works are based on architectural principles, but not characterized by solid structures. Instead, they consist of overlapping lines that create open spaces, making them ironically non-structural. "The Web of Time" explores Kim's artistic world, showcasing the aesthetic depiction of chaotic structures through construction and deconstruction.


The prominent element in Kim Byung-joo's work is the line. The intricate maze created by layers of thin lines evokes the art of intricately woven fabric. When encountering the exhibition space's lighting, it casts vast shadows on the walls, resembling spiderwebs, and presents a fantastical scene of countless interwoven lines. His work stems from a curiosity about the construction of boundary-defying spaces between reality and unreality and the resulting shift in perception. By transforming three-dimensional architectural forms into two-dimensional drawn images, the artist meticulously weaves the surface of the conceptually closest space in our lives, exposing delicate skeletal structures.


Meanwhile, in his architectural space, viewers are confronted with new situations repeatedly as they move their bodies and eyes. With each step, the various iron wires they see sometimes merge and sometimes collide, continuously presenting new landscapes. The scene from the immediate past transitions into the present and then unfolds into future scenes. In other words, the fixed images and time are constantly refreshed and swayed by the observer's movements. This tension of change, flowing between the artwork and the viewers, disrupts the sense of the present moment, intricately intertwining the past, present, and future moments of time.


Kim Byung-joo's artworks do not exist as simple entities. They dynamically transform and capture the eternal flow of time, guided by light and moving bodies. The title of the exhibition, "The Web of Time," symbolizes the interwoven relationship of time within the artwork, resembling warps and wefts. The French philosopher Henri Bergson explains this intertwined notion of time as the concept of "duration (la durée in French)." According to him, time is not merely a measurable succession of discrete moments but a subjective and continuous structure where past memories connect with the present and future through individual experiences. Within this framework, we are liberated from physical constraints and can experience the free flow of perception. In a similar vein, Kim Byung-joo's artworks question the absoluteness of time and reconfigure the established concepts and frameworks of perception. "The Web of Time" will invite you on a journey through an infinite realm beyond limits and boundaries.






© Art Space Hohwa All rights reserved.
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